Verbinding sociale media en mens

Sociale media: onderdeel van onze moderne cultuur

De wondere wereld van sociale netwerken

Wie kan zich nog een wereld zonder sociale media voorstellen? Besteed je ook meerdere uren per dag op kanalen als Facebook en Instagram? We nemen je mee naar de wondere wereld van de sociale netwerken en hun impact op ons allemaal, zowel privé als zakelijk.

30 juni 2022

Zoals iedere jonge mama deelde ik vroeger massa’s foto’s en video’s van mijn baby’s met hun flesje, de eerste fruitpap, een wandeling in het park. De kinderen groeiden op, de hobbyfoto’s kwamen tevoorschijn. Een eerste filmpje van een dansje of muziekstuk. Gisteren mijn dochter die afstudeerde aan de lage school. En trots ben ik op de vele vind-ik-leuks en toffe reacties. In feite ben ik blij deze virtuele herinneringen te hebben en ze te delen wanneer Facebook het me voorstelt. Of de reels op Instagram te kunnen bekijken op mijn profiel en dat van anderen. Ben ik verslaafd? Misschien een ietsiepietsie héél klein beetje 😊.

#SocialMediaDay

Een leven zonder sociale media, het bestaat niet meer. Ze hebben een vast plekje in ons dagelijks leven veroverd. Misschien een te groot plekje? Want we spenderen meerdere uren per dag op deze kanalen via onze GSM, tablet of laptop. “Schermtijd” heet dat bij kinderen en jongeren, maar we moeten niet onderdoen.

Vandaag is het wereldwijd #SocialMediaDay. De perfecte dag om eens verschillende facetten ervan te belichten. Welke media zijn het populairst? Hoe kan je ze het best gebruiken om je bedrijf te promoten? Welke impact hebben deze sociale netwerken op ons dagelijks en professioneel leven? Hoe zijn ze eigenlijk ontstaan?

Geschiedenis

Het eerste echte sociale platform zou in 2003 geboren zijn, namelijk het zakelijke netwerk LinkedIn. Een jaartje later introduceerde de beroemde (of beruchte?) Mark Zuckerberg ‘The Facebook’ voor zijn medestudenten van Harvard. In 2005 brak Facebook door en ontstond het videokanaal YouTube.

Daarna volgen kanalen en nieuwigheden elkaar in sneltempo op:

  • 2004: het inmiddels weer verdwenen Hyves
  • 2005: YouTube
  • 2006: Twitter
  • 2007: eerste #hashtag op Twitter
  • 2010: foto-app Instagram en Pinterest
  • 2017: het booming TikTok
  • 2020: bitcoinplatform CoinLinked


We tellen vandaag honderden platformen van diverse pluimage. Onze kinderen, kleinkinderen, ouders tot zelfs grootouders zijn inmiddels actief en verzot op sociale media!

In de verzamelnaam “sociale media” ligt de nadruk op sociaal, interactie, een relatie opbouwen met elkaar. Op alle platformen zijn het de gebruikers zelf die voor de meeste inhoud zorgen. Korte, krachtige boodschappen en verhalen of “stories” en video’s zoals “reels” zijn nu trending in de “swipe”-cultuur.  

Impact

Sociale media zijn een niet weg te denken onderdeel van onze moderne wereldcultuur. Dit heeft een gigantische impact, zowel positief als negatief.

Je kunt zeer interessante zaken leren. Informatie wordt wereldwijd vliegensvlug gedeeld. Er rijden tien ambulances en politiewagens aan onze achterdeur: vijf minuten later verschijnen de eerste berichten, vragen of roddels in de lokale groep van het dorp. Een man vraagt zijn vrouw ten huwelijk tijdens de Super Bowl in Amerika: verschillende redacties pikken het filmpje van een supporter op en delen het als nieuws. Opgelet echter van “fake news”: lees informatie met een kritische blik, want niet alles wat je leest is ook de waarheid. Mensen wordt ook angst aangejaagd met sommige berichten en de manier waarop ze worden gecommuniceerd. Kijk maar naar de coronacrisis.

De media worden ook gebruikt om te beïnvloeden. Dat kan zijn om iets te geloven, te kopen, te delen. Bekende acteurs, zangers, bloggers zijn ook influencer: ze promoten merken bij het delen van een filmpje of video. Gezien deze influencers enorm veel volgers hebben, betekent dit ook een boost voor het merk in kwestie. Zo deelde zangeres Natalia onlangs enkele ontroerende en grappige filmpjes over hoe ze samen met haar dochter snel en simpel lekkere menu’s klaarmaakt met HelloFresh.

Verder zijn er nog tal van voordelen:

  • Je kunt makkelijk contact houden met mensen die je niet vaak ziet.
  • Het is een handige manier om afspraken te maken in groep.
  • Je leert lokale handelaars en hun weekpromoties kennen.
  • Je maakt nieuwe vrienden.
  • Je snort oude vrienden weer op.
  • Het creëert werk: via verschillende sociale kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn kun je rechtstreeks solliciteren. Makkie!

Maar ook nadelen:

  • Mensen hebben de neiging om alleen “leuke” zaken te delen en dingen te verheerlijken. Verdriet blijft verborgen.
  • Opgepast met oplichters: mensen die zich voordoen als vriend kunnen uit zijn op je geld.
  • Als je ergens verkeerd op klikt, krijg je een virus over je heen.
  • Stel je privacydata goed in, zodat enkel volgers je foto’s, video’s en andere informatie over jou vinden.
  • Sociale media zijn verslavend en soms vermoeiend. Een gezond evenwicht is erg belangrijk. Zo zet ik steevast mijn GSM op “vliegtuigstand” ’s avonds voor ik ga slapen of wanneer ik niet wil gestoord worden.

 

Wist je dat…

… iedere gemiddelde gebruiker in België dagelijks meer dan 2 uur doorbrengt op sociale netwerken? Als je “het internet” volledig bekijkt, spenderen we dagelijks meer dan 5 uur online. Maar daar horen streamen en alle andere internetactiviteiten ook bij.

76% van alle Belgen, dat is ongeveer 9 miljoen van de 11 komma zoveel, actief is op sociale media? Dit percentage is fel gestegen sinds medio 2020, corona zit daar voor iets tussen.

Facebook veruit het grootste platform blijft in België maar ook in de wereld? Instagram volgt en groeit zeer snel. Het is zeer populair bij jongeren.

Twitter vooral populair is bij wereldleiders en politiek prominente personen? Sinds de lockdown verliest Twitter aan populariteit.

Met sociale media je bedrijf promoten?

Investeer in de juiste kanalen. Niemand heeft de tijd noch de middelen om op veel platformen aanwezig te zijn. Kies twee tot drie netwerken die bij jou en je bedrijf passen. Als jongeren een doelgroep zijn, dan kies je steevast voor TikTok bijvoorbeeld. Ben je eerder B2B-gericht? Dan moet je zeker zorgen voor een LinkedIn-kanaal.

Maak gepaste content. Probeer je inhoud af te stemmen op het karakter van het medium dat je gebruikt. Een boodschap op Instagram is niet dezelfde als op Facebook. Soms is een klein verschil voldoende. Zorg voor luchtige, korte en vooral menselijke informatie.

Creëer interactie. Niets zo saai als een bedrijf dat constant met superlatieven zichzelf verheerlijkt. Het is ook niet genoeg om aanwezig en zichtbaar te zijn. Als je volgers je boodschap echt leuk vinden, zullen ze erop reageren. Ze zullen je bericht spontaan delen. Vanaf dat moment bouw je een relatie op met je volgers en dat is je belangrijkste doelstelling.

Ga ervoor!

Sowieso zitten sommige platformen verweven in ons leven. Het gaat erom dat we ze “intelligent” gebruiken: iets vaker de telefoon bewust aan de kant leggen, de juiste informatie onderscheiden van “fake news”, veilig omgaan met onze data, en vooral onszelf blijven. Sta achter alles wat je online doet, sta niet stil bij wat anderen denken over jou of jouw bedrijf. Ga ervoor!  

EmMaLingua kan jou ook helpen door inhoud te schrijven, te vertalen en te delen op jouw sociale mediakanalen.
Contacteer ons voor meer info!

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Het kan even duren voor uw reactie op de website verschijnt. Nieuwe reacties zijn pas zichtbaar nadat een beheerder ze heeft goedgekeurd.