Zeg het met emoji: van 💩”lachend kakje” tot 😶🌫️”gezicht in de wolken”
De invloed van emoji, emoticons en smileys op onze communicatie
Stuurde jij ooit per ongeluk een ❤️of 😋naar een klant of 🍆 naar je moeder?
Betekent een 👍voor jou “goed zo” of eerder “ok, maar laat me nu maar met rust”?
Wat is de meest gebruikte emoji ter wereld?
17 juli 2022
Emoji zijn niet meer weg te denken uit onze digitale communicatie. Ze zijn naast muziek de enige universele taal die iedereen begrijpt. Toch kunnen we emoji verkeerd interpreteren. Denk maar aan 🙆♀️: een vrouw die een OK-gebaar maakt maar sommigen denken aan iemand die danst.
(Bijna) Iedereen houdt ervan en soms leiden emoji tot hilariteit als je ze verkeerd gebruikt. Smileys maken ons als bedrijf menselijker, als we ze in onze zakelijke communicatie gedoseerd en slim gebruiken.
Emojipedia
Vandaag is het Wereldemojidag of #WorldEmojiDay. Deze internationale dag viert sinds 2014 het gebruik van emoji. Deze dag kwam tot leven dankzij Emojipedia: op hun website vind je miljoenen emoji en hun betekenis terug. Je leest er ook je welke nieuwe emoji eraan komen. De site toont zelfs gebruikersstatistieken op verschillende kanalen zoals sociale media en deelt allerlei weetjes en tips over emoji en smileys.
De smiley ontstond in 1963 ter gelegenheid van een reclamecampagne. Een verzekeringsmaatschappij wilde na een fusie dat haar personeel blij was op kantoor. Het teken is eigendom van The Smiley Company met Nicolas Loufrani als CEO.
De oorsprong van deze beeldende taal vinden we in de jaren ’80. Toen begon men leestekens te gebruiken om gezichtsuitdrukkingen na te bootsen, zoals ;-) of :(. Deze tekens ontwikkelden verder tot emoticon, samenvoeging van emotion en icon om misverstanden in digitale communicatie te voorkomen.
De bron van de emoji moeten we zoeken in Japan, in 1999. Manga is de Japanse variant van ons stripverhaal en gebruikt dus zeer beeldende taal. Hierin ontstond ook de emoji, die enorm populair werd in Japan. Grote Amerikaanse bedrijven pikten dit op en moesten dus ook emoji-taal spreken om hun producten beter in de Japanse markt te zetten. De wereldontwikkeling van de emoji was gestart.
Lachende smiley
Emoji = e (afbeelding) + moji (karakter/letterteken) in het Japans.
Ze zijn ingedeeld in verschillende categorieën:
🙂- smileys en mensen
🐯- dieren en natuur
🍕- eten en drinken
🚵 - activiteiten
🚗- reizen en plaatsen
💻- dingen
❤️- symbolen
🏳️🌈- vlaggen
En hoe zit het met de populariteit?
In 2021 waren de toppers vooral de lachende smiley met tranen 😂 en het rood hartje ❤️. Ook de klassieke duim 👍deed het goed zoals altijd. Interessant weetje: het marketingprincipe van Pareto of de 80/20-regel werkt hier ook zeer goed: de top 100 van de meest toegepaste emoji is goed voor 82 procent van het globale emoji-gebruik. Dus alle andere emoji staan virtueel wortel te schieten, ze worden zelden gebruikt.
Nieuwe emoji in 2022
Alsmaar meer mensen gebruiken deze beeldende taal. Dus verschijnen er ook jaarlijks nieuwe smileys en andere afbeeldingen van gevoelens en dingen. In september 2022 beslist men over de nieuwste emoji-kandidaten. Wil je al een sneakpeak welke het kunnen zijn? Dit zijn de sample emoji, waarvan sommige nog kunnen wegvallen of van uiterlijk veranderen:
💡Emoji-weetjes 💡
Het Unicode Consortium coördineert en beslist over de ontwikkeling van emoji-taal. De meeste software- en hardwareproducenten zijn lid van deze non-profitorganisatie.
Wil je een emoji toevoegen in je tekst? Druk de Windows-afbeelding samen in met de toets waarop het punt en de puntkomma staan: er verschijnt een zoekvenster waarin je smileys en emoji kunt selecteren.
Als je een emoji gebruikt die je apparaat niet herkent, zie je een wit vierkantje of “tofu”.
Je kunt zelfs je eigen emoji maken, bv. via de Bitmoji app. Deze toepassing is HOT op Snapchat. Als je dus Snapchat als tool gebruikt voor je digitale communicatie, moet je je zeker hierin verdiepen.
Ongeveer 50% van alle Instagramgebruikers reageert met een emoji op een reel of foto.
Er bestaan gedichten, liedjes, zelfs volledige boeken in emoji-taal.
In Australië kun je tegen betaling emoji op je nummerplaat 🚘 laten plaatsen.
Bedrijfscommunicatie
Emoji hebben een grote invloed op onze taal en communicatie. Gebruik je ook vaak een 🙂smiley in zakelijke mails? Beeldtekens verblijden en verzachten de boodschap, ze maken een tekst heel wat prettiger.
Want geschreven taal blijft voor interpretatie vatbaar. Je kan die interpretatie een bepaalde richting uitsturen met emoji.
Emoji-taal gebruiken we vooral in onze sociale mediakanalen, zoals Facebook, Instagram en zelfs ook LinkedIn. Ze maken je bedrijf menselijker, maar let toch op de dosering. Het hangt een beetje af van jouw identiteit: voel jij je onlosmakelijk verbonden met beeldtaal? Dan zal je emoji zeer spontaan gebruiken.
Deze smileys en andere icoontjes maken de boodschap ook luchtiger. Je teksten lezen makkelijker, je communicatie komt vlotter over. Ik gebruik vaak emoji en smileys in mijn onlinecommunicatie. Je merkt wel wanneer het kan en wanneer niet.
Sowieso mag onze conclusie zijn dat emoji en gerelateerde beelden niet meer weg te denken zijn uit onze digitale communicatie. Zowel in de privésfeer als in de zakelijke context. Gebruik ze, maar denk na of ze passen bij jouw uitstraling als bedrijf en plaats ze slim en gedoseerd!
Ben je geïnspireerd door deze blog? Reageer gerust hieronder!