Wijzende vrouw

Wervende teksten schrijven voor klanten: hoe begin je eraan?

Tips voor goede copywriting

Een goede briefing, een uitgekiende checklist, vertrouwen creëren bij je doelpubliek.

Dit zijn enkele kerngegevens voor een goede copywriter, want je wil tenslotte wervende teksten schrijven om een product of service aan te prijzen. 

Hoe start je nu met teksten schrijven en hoe breng je een schrijfopdracht tot een geslaagd einde? Enkele tips.

07 februari 2021

Als copywriter heb ik geen kans op verveling. Iedere nieuwe opdracht komt uit een andere hoek: brochures schrijven voor feestzalen of bakkers, website teksten redigeren voor een tuinaannemer of een wellness promoten. Zowel mijn talenknobbel als algemene kennis worden hierdoor constant getriggerd en gechallenged: het leergierige meisje in mezelf is hier zeer blij mee! Graag geef ik hieronder enkele aanwijzingen voor goede copywriting.

Sterke briefing

Soms gebeurt het dat ik word gevraagd de diensten te omschrijven van een klant zonder enige informatie. Dat is ook niet makkelijk voor de klant, want die komt net naar mij omdat hij geen woordenkunstenaar is en meestal ook absoluut niet graag iets neerpent. Maar goed, in zo’n geval doe ik meer research om eerst te begrijpen wat de klant juist doet en waarnaar zijn eindklanten op zoek zijn. De inspiratie komt dan wel snel, en ik kan ook steeds aftoetsen bij de klant of mijn ideeën overeenstemmen met de werkelijkheid.

Een goede briefing is dus een kernelement. Een beetje hulp is hierbij welkom, en dat kan met een checklist.

Copywriting checklist

Je moet de juiste vragen stellen. Daarom is een checklist belangrijk voor mezelf, want vroeger betrapte ik me erop dat ik me enthousiast maar ook stuurloos stortte op een nieuwe opdracht. Het eindresultaat is zeer goed, maar je werkt minder efficiënt en je verliest dus veel tijd (time is money!).

Deze checklist is ook een super leidraad voor de klant: dankzij doelgerichte vragen, weet de klant je veel beter te informeren. Want híj is tenslotte de expert en het lijstje met vragen zorgt ervoor dat hij makkelijk zijn business kan uitleggen.

Wat is dat nu, wervende teksten schrijven?

Je publiek zin doen krijgen om een product of service te kopen of aan te vragen: dit is het doel van een wervende tekst. Zonder te pushen of zeurderig over te komen, het is geen makkelijk evenwicht heb ik al zelf ondervonden. In feite wil je de lezer in de eerste plaats correct informeren, iets zinnigs vertellen, hem laten weten waarom hij jouw product of dienst in huis wil halen.

Vertrouwen creëren bij je publiek is enorm belangrijk. Enkele maanden geleden waren mijn vriend en ik zelf op zoek naar een leverancier voor zonnepanelen bij ons thuis. België stond aan de vooravond van een nieuw systeem: vanaf 2021 zou de aankoop, het gebruik en de vergoeding van groene stroom helemaal anders verlopen ten opzichte van het “oude systeem” van de terugdraaiende teller (waar je zelf opgewekte maar niet onmiddellijk gebruikte elektriciteit later weer kon terughalen) dat geldig bleef tot eind 2020. Iedereen die tegen eind 2020 zonnepanelen bestelde, zou later ook nog kunnen blijven genieten van deze gunstregeling volgens de Vlaamse Regering. Ik snapte het niet zo goed. Tot ik een bezoekje kreeg van een vriendelijke zonnepanelenverkoper, die de tijd heeft genomen om de beide mogelijkheden eenvoudig uit te leggen en daarbij te vertellen dat het helemaal niet zeker was dat eigenaars van zonnepanelen met het oude systeem ook in 2021 dat recht verder zouden kunnen zetten, gezien er een rechtszaak lopende was bij het Grondwettelijk Hof. Dankzij de uitleg van deze verkoper konden we alles goed becijferen en het bleek dat het nieuwe systeem voor ons beter zou zijn. Achteraf bekeken was dat de beste keuze: het Grondwettelijk Hof heeft de eerdere beslissing van de Vlaamse Regering vernietigd en daar zijn nu vele mensen de pineut van.

Dit voorbeeld leert me dat een klant goed informeren vertrouwen geeft. Deze verkoper was de enige die ons waarschuwde dat het oude zonnepanelensysteem absoluut geen zekerheid was. Uiteraard hebben we daar besteld. Dit wil je ook doen met je eigen klanten: verkopen op een integere, correcte, informatieve wijze. Met de voeten op de grond, want er is genoeg concurrentie om ons heen.

Kopen

Kan je leren copywriten?

Uiteraard, alles kan je leren. Echter, blink uit in wat je zelf goed kunt, en laat de rest over aan de professionals. Zo redeneer ik toch. Zelf was ik vroeger een ramp in wiskunde en had ik als kind al een passie voor talen en cultuur. Daarom heb ik vertaalkunde gestudeerd en kan ik nu volop genieten van mijn passie om andere talen aan te leren, erover te spreken en te schrijven.

Door ervaring en maturiteit leer je ook gaandeweg dingen. Ik, de ramp in wiskunde, ben accountmanager geworden in een multinational waar offertes, business cases en ingewikkelde dossiers ook part of the job waren. Gelukkig kon ik rekenen op mijn collega’s voor de becijfering van offertes die te moeilijk waren, en ik schaamde me daar ook niet over.

Schrijf je niet graag? Zie je er erg tegen op om teksten op je website te plaatsen, of om een social media post te schrijven? Ben je er ook ellenlang mee bezig en vind je dat het resultaat op niks trekt? Stop je tijd in je corebusiness, laat het schrijven over aan de language lovers 😉.

Online en offline: het verschil

Naar mijn mening leest een geprinte tekst helemaal anders dan een online artikel. Je leest meer en uitgebreider op papier dan op een website. Digitaal is alles vluchtiger. Je scrolt, bekijkt diagonaal, klikt sneller weg, maar je klikt ook door op interessante links.

Online moet je ook rekening houden met de zoekmachines. Google geeft scores of punten aan websites: die punten zijn gebaseerd op een zeer ingewikkeld maar geniaal algoritme. Een algoritme dat varieert, wijzigt en verfijnt. Je bent dus met andere woorden nooit klaar met je website. Maar dat is een ander thema, waar ik zeer graag mee bezig ben: copywriting voor websites, gebaseerd op wat ik weet van de zoekmachines, en op een uitgebreid trefwoordenonderzoek.

EmMaLingua natuurlijk!

Als copywriter leer je het vak eigenlijk het beste in de praktijk. En het is lekker meegenomen als je een taalkundige opleiding hebt genoten.  Ik ben vertaler met een passie voor talen, racefietsen, cultuur, reizen, gezonde voeding en ik kan stoelen op een jarenlange ervaring in verschillende commerciële werelden. Waardoor ik marketing begrijp als een buikgevoel. Naast de teksten die ik zelf schrijf in mijn moedertaal Nederlands en mijn tweede taal Frans, werk ik samen met een klein netwerk van freelance en native copywriters en vertalers die elk een kei zijn in hun vak. Voor goede, wervende teksten word je dus klant bij EmMaLingua natuurlijk!

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Het kan even duren voor uw reactie op de website verschijnt. Nieuwe reacties zijn pas zichtbaar nadat een beheerder ze heeft goedgekeurd.